fredag 18 juni 2010

Bönder

Var precis nere på Gyllene Måsen för att inhandla lite lunch. Unnar mig det idag eftersom jag sitter själv.
Men helvete vad många bönder som invaderat stan! Helt fullproppat med dom på donken.
Jag ser unga vuxna män (25 års-åldern) klädda i ferrarijackor och porsche-kepsar. Små barn med stora ögon som fascineras av Globen som står strax utanför. Tjocka tanter som står och funderar i 10 minuter om vad de ska beställa när de redan kommit fram till kassan och sen när de fått sin beställning, tjaffsar om att de fått för lite pommes eller att brödet ligger snett på burgaren.
"Maj-Britt, köper du en sån däreehh big mack till migeehh äru snälleeh.." hör jag en man säga på bredaste sörmländskan till sin fru.
Sörmländskan, slutstoppet på gnällbältet. Inte lika farligt som de som kommer från örebro, men inte långt därifrån. Att prata på det sättet att man tycker att varje ord är jobbigt och trist att uttala. Lägger till ett "uueh" efter orden.
Idag ska jag förresten åka ner till Sörmland. Till Flen. Bäst att öva sig på gnället så jag kommer in i gänget.

2 kommentarer:

  1. Du har fel. Det är inte gnället det hänger på. Du måste lära dig det här om du ska accepteras i min familj. D-I-A-L-E-K-T-K-U-N-S-K-A-P! (fan vad det där var jobbigt att skriva.)

    SvaraRadera