tisdag 25 maj 2010

Knot

När jag ändå publicerade om musik på tidigare inlägg bör man väl passa på att hedra Paul Gray (även kallad Number 2 och "The Pig"), basisten från Slipknot.
38 år gammal blev han.
Jag kommer väl ihåg när jag började lyssna på Slipknot.
Det var av en slump jag knappade in Voxpop på Svt 1. Ett nytt band hade släppt en ny singel, "Wait and bleed". Ett band vars medlemmar bar masker och overaller och skrek när dom sjöng. "Shit vad coolt!" tänkte jag.
Detta var 10 år sen.  Det var väl kanske lite av en revolt jag hade mot mina föräldrar när jag köpte skivan.

Men när jag tänker efter på det hade jag nog varit mycket mer musikfattig om jag inte köpt den skivan. Jag hade nog inte blivit intresserad av hela hårdrock-genren. Jag hade väl gjort som resten av mina vänner på den tiden och lyssnat endast på techno och trance. Men icke. Efter Slipknot kom Korn, efter Korn kom Manson, efter Manson kom System of a Down, nånstans däremellan kom Static-X och nu på senare tid Nine inch nails plus många många fler.
R.I.P Paul

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar