onsdag 15 september 2010

Betten

Det finns så galet mycket djur och insekter här borta som bara vill bita en och skapa plåga. Ta exempelvis de myggor som har ben/fot-fetischm.
De skapar endast sina vidriga bett kring ben (upp till knäna) och fötter. Sen har de ett helvetiskt gift som vägrar sluta klia. Och jag, det problembarn jag är, är van vid exem och sån skit så jag har lärt mig vid tidig ålder att inte klia där det klias. Men här går det fasen inte. Det kliar så in åt helvete. Det spelar ingen roll om man ignorerar eller smörjer in med någon mirakelkur från apoteket (som desvärre aldrig har lika bra mirakelkurer som i utlandet), det kliar ändå. Och när man väl börjat klia på det kommer det ut en äcklig vätska ur bettets lilla hål som ser ut som någon slags var.
Titta bara på stackars Herbert.. Ser ut som han har svår acne.


Vidrigt är det! Och sen finns det andra riktigt giftiga saker. Häromdagen stod jag och vittnade till en skrikande kamp mot en stackars spindel som tydligen hade känt lämpligheten att bosätta sig vid ingången till toaletterna. En colombiansk vakt stod bredvid oss bleka svenskar och sa på den lugnaste spanskan, "Muerte.." och visade med teckenspråk med fingrarna som bet mot sin arm. Jaha. Det var ju kul. Och jag som inbillat mig över att här inte finns giftigare djur än den svenska huggormen.
Calle gav sitt hesa skrik och sprayade sönder den jäveln med någon colombiansk variant av radar, medan han skrek "diiiie you bitch! Die!!". Den colombianska säkerhetsvakten skakade bara på huvudet.
Och efter det hittade vi en blå giftig orm på vår inspelningsplats. Ja menar. Hur ska dom ha det? Kan dom inte bara sitta kvar på sina löv och grenar inne i djungeln. Måste dom komma och ta upp plats hos oss livrädda människor? Det verkar ju sjukt onödigt.

Men men.. Vi har ju fint väder.
Eller hur var det med den där "El niño"?

1 kommentar: